lørdag den 5. februar 2011

Ko Tao rundt

Vi sejlede en tur rund om Ko Tao i dag og nød øen fra alle sider og de gode bugter, hvor vi snorklede.

Vi hyrede en longtail båd til at sejle os rundt om øen i dag. Den samme som vi havde sejlet med dagen før. Øen er ca. 5-7 km lang og vel omkring et par km bred, så det er en del timers sejlads i en lille longtail-båd. Men havet var rimelig roligt i dag, da vi tog af sted efter en hurtig bid morgenmad på hotelværelset.

Vi startede med at sejle til Shark´s Bay, hvor vi havde boet tidligere. Vi ville gøre endnu et forsøg på at se hajer, men bølgerne stod lige ind i bugten, så longtail-båden kunne desværre ikke stoppe op her. Mettes og Jonas´forsøg på at se hajerne skal åbenbart ikke lykkes. Turen gik videre til Aow Leuk bugten, der ligger på syd-øst kysten. Det skulle være et af de flotteste snorkel-steder ved Ko Tao. Men heller ikke her var heldet med os. Bugten har en lang række klipper, der stikker op ad havet og er derfor rigtig vanskelig at sejle ind i, når der er høje bølger.

Skuffede fortsatte vi op mod nordsiden af øen. Imens belønnes vi heldigvis med flot udsigt ind mod øen, hvor klippesider beklædt med palmer og andre træer rejser sig smukt fra havet. Jo længere vi kom op mod nord-enden af øen, des roligere blev bølgerne. Og da vi lagde til i Hin Wong Bay på nord-øst siden af øen var der helt roligt i den lille bugt.

Kasper havde sovet indtil nu (hvilket havde været perfekt, hvis vi havde kunne komme ind i Shark´s Bay eller Aow Leuk Bay). Jakob snorklede med Nikolaj og Jonas, mens Mette og Kasper holdt udkig fra båden og fodrede fisk, så de næsten sprang op i båden.

Det var rigtig flot med mange flotte koraller, sø-anemoner og de sjove juletræs-orme. Og så en masse fisk. Det var ikke fordi der var så meget nyt at se, men det var samlet på et flot lille rev.

Tilbage til båden ville Nikolaj og Jonas gerne være med til at fodre fisk. Imens de fodrede fisk og pas-sede Kasper, fik Mette og Jakob en snorkel-tur sammen.

Efter ca. tre kvarter sejlede vi glade videre. Det næste stop var Mango Bay, der ligger på nord-siden af øen og i dag lå fuldstændig i læ, så vandet var klart og roligt. Det betød desværre også, at selv om det var nogenlunde tidligt på formiddagen, var der allerede rigtig rigtig mange andre både. Ikke de store tur-både, der først når hertil lidt senere på dagen. Men mange andre i longtail-både ligesom os. Da stranden er vældig lille, gik vi ikke i land, men hoppede i fra båden.

Mette, Nikolaj og Jonas var først i vandet og fik en herlig snorkeltur – bl.a. med feriens største papegøjefisk. Det var flot og alle kunne smile under vandet til de mange fisk.

Smilene blev dog endnu større, da vi skulle op ad vandet. I den første bugt havde vores båd-kaptajn lånt en stige af en af de andre både. Men her i Mango Bay lå vi lidt for os selv. Mette havde ikke helt nemt ved at komme op i båden igen. Og det blev nok ikke bedre af, at Jakob sprang hjælpende til og dermed fik samlet det meste af vægten på båden i den ene side, så vi nær var tippet.

Mens alle grinede af vores små problemer tog Nikolaj og Jakob af sted på en snorkeltur. Efter en relativt kort tur – der var ikke så meget nyt at se her – gik det over til at blive leg med at dykke. Nikolaj er efterhånden blevet virkelig god til det og kan dykke ned på vel omkring 6-8 meter – i hvert fald så dybt, så det smerter voldsomt i ørene, så han endte med at svømme retur til longtail-båden med benene mens han holdt sig for ørerne med hænderne. Men smerterne gik hurtigt over og vi sejlede glade videre.

Vi var hjemme allerede midt på dagen efter en tur hele vejen rundt om Ko Tao. Ærgerligt, at vi ikke kunne snorkle i Shark’s Bay og Aow Leuk på grund af bølgerne, men det ændrer ikke ved, at det var en rigtig god tur.

Kasper havde tilbragt hele turen i godt humør i sin klapvogn under en parasol. Men til gengæld trængte han virkelig til at røre sig, da vi kom hjem. Og da vi andre ikke havde fået for meget af vand endnu, hoppede alle i swimming poolen. Og sådan var resten af dagen fuld af aktiviteter der efterhånden er blevet traditioner eller i hvert fald rimelig faste rutiner.

Da Kasper blev kold stod vi op ad vandet og spadserede ned for at få en pandekage til frokost. Tilbage på værelset igen kravlede Kasper rundt på gulvet og legede, mens vi andre – som sædvanlig – spillede 500.

Efter afslapning – som vanen tro består af lektier og PSP-spil for Nikolaj og Jonas, dagbog [denne blog] for Jakob og en lur til Kasper og Mette – ville Nikolaj og Jonas i vandet igen. Så inden Kasper og Mette vågnede, sneg Nikolaj, Jonas og Jakob af sted til swimming poolen. Efter en omgang svømme-træning stod det på ”krokodille-leg”. Og senere, da Mette og Kasper stødte til, blev der – igen – byg-get dæmning og leget på stranden lige indtil solnedgang.

Aftensmaden indtog vi på en italiensk restaurant, så Jakob måtte undvære sine stærke thai-retter i aften. Men alle var godt tilfredse, for til forskel fra flere tidligere forsøg på at finde god italiensk mad, så var det her overordentlig godt. Desværre har Kasper udviklet en tradition bygget op ad stor stædighed og begrænsede forklaringsevner for at være noget sur, når vi spiser. Typisk fordi vi ikke lige kan regne ud, at han vil have maden i en anden rækkefølge, med ketchup til eller hvad der nu er galt.

Hjemme igen var det blevet pakke-tid. Vi skal af sted til Ko Samui i morgen og er alle noget bekymrede for turen.