søndag den 30. januar 2011

Pit-stop på Ko Samui

En enkelt nat på Ko Samui er selvfølgelig ikke nok til at opleve øen. Men det var nu rigeligt for os, indtil vejret bliver bedre.

Vi var i god tid i lufthavnen og fik tjekket ind til den meget korte flyve-tur til Ko Samui. Flyvetiden er omkring en halv times tid, så man når kun lige op i luften, før man skal ned igen. Man kan også kom-me hertil fra Krabi med bus og færge, men vi fik ganske billige flybilletter med Bangkok Airways, så prisen er næsten det samme og vi sparer lidt tid og – ikke mindst – sparer vi Mettes lidet sø-stærke krop for en sejltur i blæse-vejr.

Vi kom af sted 15 minutter før tid i en lille propel-flyver malet med palmer og fisk. Så var der ligesom lagt op til trope-paradis. Flyveturen gik hurtigt og vi lagde nærmest an til landing inden det overhovedet var meningen, at vi skulle have været lette.

Vi havde glædet os til at se Koh Samui fra oven, men indtil ganske få meter før vi satte hjulene på landingsbanen, kunne vi ikke se andet end skyer og tåge. Det øsede ned, da vi gik fra borde. Ikke just det trope-paradis vi havde regnet med at ankomme til. Så var det alligevel småting med en eftermiddags-byge i Krabi.

Nå, vi skulle kun være her én nat, så det gik nok tænkte vi og gik mod udgangen for at finde et sted at bo. Vi tog den nemme – og helt sikkert ikke billigste – måde; nemlig at lade os indfange af en af ”hotel-sælgerne”, der står ved udgangen fra lufthavnen.

Bortset fra, at vi kom til at betale overpris for færgen videre til Ko Tao (skal andre gøre det samme, så køb først billet ude ved færgelejet), så viste det sig at være et rigtigt valg. Vi bookede på hotel World Resort, der ligger på stranden på den nordlige del af Samui og ikke langt fra færgelejet. Vi fik to værelser lige ved siden af hinanden med døre imellem og til en pris på 1450 baht (knap 300 kr) pr. værelse inklusiv afhentning i lufthavnen og morgenmad, så kunne det ikke være helt galt.

Allerede 10 minutter senere kom der en minibus fra hotellet for at hente os og kort efter blev vi taget imod af overstrømmende venligt personale på hotellet. Vi fik vores to værelser, der nærmere var to hytter, der er bygget sammen. Det var ikke luksus-værelser, men alt var fint og rent. Nikolaj og Jonas synes, at det var vildt sejt, at de fik deres egen hytte – selv om Jonas lige skulle sikre sig, at dørene mellem værelserne skulle stå åbne om natten.

Regnvejr eller ej. Intet kan holde Nikolaj og Jonas fra swimming poolen, så vi hoppede i badetøj og sprang i den indbydende swimming pool. Kasper var med – om end ikke så længe for han blev kold. En noget uvant følelse for os alle i den sidste månedstid.

Vi talte med et dansk par – ja, der er danskere alle vegne. De havde været på Ko Samui i 14 dage. Stort set med skyer og regn hver dag. Det er ikke lige det vi er kommet for, så forhåbentlig er vejret bedre på Ko Tao i morgen.

Det blev tørvejr, men stadig gråt og blæsende. Men den slags vejr har jo også fordele. Vi fortsatte derfor badeturen ned til stranden, hvor Nikolaj, Jonas og Jakob legede i de høje bølger.

Bølgerne var så store, så da Nikolaj ville ud på en svømmetur insisterede Jakob på, at Nikolaj fik Jonas’ korkbælte på, så han ville flyde ovenpå, når bølgerne kastede ham rundt.

Efter svømmeturene spiste vi på hotellets restaurant og sad bogstavelig talt ud over bølgerne. Ganske idyllisk – specielt, hvis der havde været lidt mindre blæst.

Vi fik en fantastisk middag, hvor der var kælet for alle retterne. Nikolaj havde set, at man kunne få barracuda. Det synes han var vældig sejt, så han fik barracuda-filet.

Vi sluttede aftenen med en lille gåtur, hvor Nikolaj og Jonas klatrede i palmer. Da vi kom hjem sluttede vi af med biograf på værelset og så den første (og bedste) Shrek-film.