fredag den 11. februar 2011

Hjemrejse

I dag er sidste dag af vores ferie. Omkring 24 timer kommer det til at tage os at komme hjem. Desværre begyndte hjemrejsen skidt. Nikolaj blev syg.

Vi fik pakket det meste i går for at have god tid til at bade og lege på vores sidste dag i Thailand. Des-værre blev de planer ændret noget allerede i løbet af natten. Nikolaj vågnede ved 4-tiden med meget ondt i maven og lå og vred og vendte sig længe. På et tidspunkt kastede han op. Det gav lidt ro til at få sovet en halv times tid for både ham og Jakob.

Hele morgenen og formiddagen lå Nikolaj og hvilede sig, kastede op og prøvede at sove lidt. Jakob hvilede lidt først på morgenen og gik derefter i poolen med Jonas. Det var meningen, at vi skulle have brugt det meste af vores sidste feriedag i poolen og på stranden, men sådan kom det altså ikke til at gå.

Vi skulle være ude af værelset kl. 12. Men da Mette kom bærende med en sovende Nikolaj for at finde et sted med skygge, var receptionisten i gang med at forklare det par, der stod og skulle lige til at flytte ind på værelset, at det desværre ikke var ledigt før om eftermiddagen. Da de først så Nikolaj forstod de godt, at vi havde mere brug for værelset nogle timer, end de havde. Det var skønt. Nikolaj blev båret sovende tilbage i sengen og vågnede op en times tid senere. Heldigvis noget mere frisk.

Om eftermiddagen tog vi af sted fra hotellet. Inden vi tog i lufthavnen, besøgte vi et tempel med en enorm Buddha-statue – der ganske beskrivende kaldes ”Big Buddha”.

Hjemrejsen begyndte med en kort flyvetur fra Ko Samui til Bangkok. Afrejse 17.30 og fremme i Bang-kok kl. 19. Og så var det bare med at vente. Vores fly til København gik først kl 00.25, så der skulle slås godt 5 timer ihjel i Bangkok lufthavn. Ikke det mest ophidsende sted, men heldigvis var al vores bagage blevet tjekket ind på Ko Samui hele vejen til København, så vi havde bare os selv at passe på.

Tiden gik med at få aftensmad. Den første rigtige test af om Nikolaj var frisk igen. Men han spiste en halv pizza uden brok fra maven. Og dernæst med at lege, spille kort og lade Kasper kravle rundt i afgangshallen for at få rørt sig noget inden de mange timers flyvning.

Inden afgang skulle vi igennem en mærkelig transformations-proces for at klargøre os til det kolde danske klima. Lange bukser og strømper er længe siden vi har haft i brug. Kasper kunne vist slet ikke huske, hvordan det var. I hvert fald kigegde han meget forundret på sine fødder med strømper på. Hver gang han opdager det, prøver han at hive dem af.

Alle holdt godt ud. Og det lykkedes alle at holde sig vågne, til vi kom om bord på flyet omkring midnat. Jonas sad kun i flysædet få minutter før han sov. Kasper faldt snart efter i søvn på Jakobs skød. Men Nikolaj faldt over sport-sektionen i B.T. og læste en lang artikel om Daniel Agger, før han lagde sig til at sove. Så alt gik som planlagt.

Desværre fortsætte vores børn ikke med at følge ”ønske-planen” om at få vendt døgnet i flyet. Kasper vågnede flere gange. Han er reelt blevet for stor til det bassonet, man får til babyer.

Og Nikolaj og Jonas vågnede omkring halv ni. Det vil sige kl. halv tre i dansk tid. Men humøret var højt og vi landede planmæssigt i København omkring 6.30, hvor vi blev hentet af farmor og Morten.