lørdag den 22. januar 2011

Bounty-ø

Vi har brugt det meste af dagen med hovederne under vandet for at opleve undervands-verdenen ved Ko Kradan.

Straks efter morgenmaden hoppede vi i badetøj og pakkede snorkel-grejet. Vi gik et par hundrede meter ned ad stranden  til øens sydspids, hvor snorkel-mulighederne skulle være bedst. Kasper var faldet i søvn i sin klapvogn, så vi fandt et sted på stranden, hvor den kunne stå i skygge under et træ og så hoppede vi andre fire i vandet.

Man skulle ikke ret langt ud, før der var masser af fisk. Det er flot, men igen er korallerne mestendels lidt kedelige – dog med enkelte flotte undtagelser. Men fisk er der masser af. Vi svømmede til udkanten af revet og der hvor det går ca. 10 meter ned. Her er det tusindvis af fisk i flotte farver. Vi mødte mange af dem vi kender fra Phi Phi; papegøjefisk, sommerfuglefisk, stenfisk. Og en stor kuffertfisk. Og på en snorkeltur lidt senere så Jakob en klovnefisk.

Der var nok lidt flere levende koraller og lidt flere fisk end, hvor vi var på Phi Phi, så det er ikke fordi der er så meget nyt – bortset fra den enlige klovnefisk. Men dette r nu heller ikke så ringe endda. Tværtimod nød vi at snorkle rundt hele formiddagen.

Den fælles snorkeltur for os alle fire blev dog lidt kort, da vi ikke kunne lade Kasper ligge længe på stranden, så Mette og Jakob skiftedes til at snorkle med Nikolaj og Jonas. De var begge i deres es og det lykkedes Jonas at være den første til at spotte flere fiskearter, vi ikke har set før.

Da Kasper vågnede, kom han også hurtigt i badetøjet og med ud i vandet. Luften er 30 grader og vandet kun lidt koldere, så det er dejlig varmt også for Kasper, så han nyder at plaske i vandet. Efter en kort badetur fandt vi et sted på stranden i skygge fra et træ, hvor Kasper kunne lege i sandet. Det lykkedes ham endelig i dag at blive glad for det. Hidtil har han grædt, når han fik sand på kroppen. Kasper og Jakob byggede sandslotte – det foregik på den måde, at Jakob byggede slotte og Kasper ”tilpassede” dem ved at banke hårdt på dem med en skovl.

Vi startede badeturen i det vi troede var højvande, men det steg hurtigt mere og mere. De håndklæder vi ellers havde lagt et godt stykke fra vandkanten, måtte Jakob pludselig fare ind for at redde fra bølgerne. Og det fine sandslot, som Kasper og Jakob havde bygget blev ædt af bølgerne, mens Kasper sad midt i det.

Klokken blev halv to før vi kom fra stranden, så vi valgte at springe frokosten over og nøjes med en bid knækbrød på værelset. Vi skulle dog nok have lånt lidt smør med fra morgenmaden for det var en lidt tør frokost. Nikolaj synes, at det var så slemt, at han gik på jagt efter noget pålæg. Og fandt – en pose vingummibamser. Så han fik knækbrød med vingummi-bamser til frokost.

I øvrigt er Mettes ellers årvågne pædagog-øjne blevet lidt slørede. I hvert fald lykkedes det hende at tage Kasper på armen, da vi kom hjem fra badeturen, tage bleen af ham, mens han sad på armen. For at konstatere, at det bestemt ikke kun var en lille tisse-tår, der var i bleen. Så både Mette og Kasper måtte igennem en grundig afvaskning.

Om eftermiddagen var Nikolaj, Jonas og Jakob ude at snorkle mens Kasper tog en lur. Og derefter vandrede vi den lange vej tværs over øen for at se stranden på den anden side.

Nikolaj & Jonas kørte med Kasper i klapvognen, så Jakob og Mette kunne spadsere hånd i hånd langs den smukke strand og gennem junglen – i hvert fald indtil vi måtte efterlade klapvognen. Det er en kort tur på ca. 15 minutter. Men den er flot gennem junglen og slutter på stranden på den vestlige side af øen. Desværre skrabede Jonas foden på en klippe, så vi blev ikke hængende til solnedgang i dag.

Midtvejs ligger et lille ressort, hvor vi spiste aftensmad. Et herligt måltid – klart bedre end restauranten på vores eget ressort.

Om aftenen holdt vi biograf og så Ice Age3. Det er jo også det tætteste vi kommer på is og sne her i det 30 grader varme Thailand.

Kasper blev hurtigt træt af at se film og kravlede i stedet omkring i hytten. Han er begyndt at rejse sig op ad alting, hvilket gør, at der nu er endnu mere han kan nå at få fat på og skille ad.