torsdag den 13. januar 2011

Bamboo island og snorkeltur

Vi tog på bådtur i dag og besøgte en flot hvid strand på Bamboo island og snorklede på et par koralrev undervejs.

Vi lejede en longtail-boat og tog på tur til de ubeboede øer, der ligger omkring Phi Phi. Ud over os og Anders og Susanne var der et schweizisk par med, der også havde børn. Så det var en rigtig familie-tur.

Første stop var Bamboo island. Vi var tidligt af sted og da øen ligger kortere fra vores res-sort end fra havnen, ankom vi før alle de daglige tur-både. Det var super. Vi havde stranden stort set helt for os selv – en 20-30 meter bred og vel omkring 200 meter lang kridhvid sandstrand omkranset af palmer. Meget idyllisk. Kasper var faldet i søvn på båden, så vi fandt en lille busk på stranden, han kunne ligge i skygge af. Han vågnede dog hurtigt og var med ude at bade.

Næste stop med båden var ud for Mosquito island, der efter sigende er et ganske passende navn. Vi skulle dog heldigvis ikke i land på øen, men snorkle på revet ud for øen. Jakob hoppede i med Nikolaj og Jonas mens Mette så på med Kasper. Det var nu ikke et mere spændende koral-rev en ved vores ressort. Mette og Susanne nåede også en kort snorkel-tur.

Næste stop var et koral-rev længere ude på havet. Jonas var ved at være træt. Og da Anders samtidig var rigtig skidt tilpas endte det med, at det kun var Mette og Nikolaj, der hoppede i havet, da vi stoppede. Imens Jakob fodrede fisk med Jonas og Elias faldt Kasper i søvn hos Anders. Så det Mette og Nikolaj kom op, smuttede Mette og Jakob ud for at snorkle.

Korallerne var flotte og kæmpestore om end stadig ikke farverige. Men det var fiskene. Vi så mange forskellige slags  - bl.a. sommerfulglefisk, kuffertfisk, kirurgfisk og store stimer af fisk vi slet ikke ken-der. Vi fik bl.a. set et flot eksemplar af fisken som vel efterhånden er bedst kendt som ”Dory” fra Ne-mo-familien. Vi fulgte den et stykke tid og det pudsige er, at filmen ganske præcist gengiver dens lidt forvirrede svømmestil.

Toppen af snorkelturen var dog da Mette og Jakob fandt en stor muræne. Da Jakob dykkede ned mod den kom den rigtig frem med åbent gab. Oversættelse fra fiskesprog var ganske unødvendig. Det var tydeligt, at det betød: ”Det her er mit sted. Hold dig væk.” Det gjorde vi, men kun så langt væk, at Jakob stadig kunne studere den. Mette havde det bedre med at være på lidt større afstand.

Turen hjem gik nemt og tog kun 15 minutter – endnu en fordel ved at vi startede turen fra vores egen strand. Alt i alt en ganske udmærket tur med to store minusser. Anders og Susanne fik vist ikke meget ud af det, da Anders var syg. Og så druknede vi vores kamera ;-( Vi har i mange år brugt en vandtæt kamerapose til at tage billeder under vand. Det har hidtil fungeret fint, men denne gang havde vi desværre ikke fået lukket posen rigtigt. Så vores nye kamera druknede helt og kan slet ikke tændes. Mega-ærgerligt, da der var masser af spændende at tage billeder af i dag. Og endnu mere ærgerligt fordi vi ikke helt ved, hvordan vi skal få billed-minder med fra resten af ferien.

Vel hjemme var det tid til afslapning i hytten, da alle havde fået rigeligt med sol. Også Jakob kan nu prale af en ”snorkel-skoldning” trods store mængder solcreme.

Senere på eftermiddagen faldt Kasper i søvn i hytten. Nikolaj og Jonas blev placeret som vagtposter, mens de fik lov at spille PSP. Og Jakob og Mette fattede snorkel-udstyret og hoppede i ud for vores hytte. Vi svømmede ud til revets kant. Der var lige så fantastisk som i går. Men det er ekstra fantastisk at kunne svømme rundt hånd i hånd og opleve verdenen under havets overflade uden, at  man hele tiden skal holde øje med om børnene nu er ok. Vi så igen masse af fisk, kæmpe-muslinger og mødte bl.a. en krabbe med klør’ så store som Kaspers arme.  I en lille halv time var den her del af koralrevet kun Mette og Jakobs verden. Ud over at vi følte det sådan, gælder det også ganske bogstaveligt. Revet løber ud for hele stranden – vel omkring 150-200 meter – og der er sjældent mere end 2-3 andre der snorkler end os – i hvert fald ikke helt ude. Så vi har det praktisk taget for os selv.

Vel inde igen sov Kasper stadig trygt, så Nikolaj og Jonas’ vagttjans havde været nem – det lettede forældrenes samvittighed over sådan at stikke af til søs.

Jakob kunne lige nå at blive tørret og få et nyt lag solcreme på før det var til havs igen. Nikolaj, Jonas og Jakob tog på snorkeltur – på jagt efter en kæmpe kuffertfisk, som Mette og Jakob havde set. Begge drenge var super-friske og vi dykkede og kiggede på fisk længe. Nikolaj er fuldstændig sikker svømmer og boltrer sig rundt. Ham er vi ikke bekymret for at have med ude. Det besværlige er blot at holdes fast på, at han skal blive med os andre. Jonas klarer det også fantastisk. Han skal have lidt hjælp, hvis masken driller, men ellers svømmer han også rundt selv med næsten og øjnene under vand.

Samlet blev det til ganske mange timer snorkling i dag – i hvert fald for Jakobs vedkommende. Det passer perfekt for Jakob har i de seneste dage haft vældig ondt i ryggen. Og den bedste kur herimod er ganske enkelt masser af svømning. Så ryggen er ved at være i orden igen.

Til aftensmad tog Nikolaj og Jonas revanche for mange dage næsten uden mad. De spiste henholdsvis 3 og 2 portioner spaghetti med ketchup. Det er pudsigt med børnene og mad. Vi havde regnet med, at det var Kasper vi ville få problemer med at skaffe babymad til. Men mens Nikolaj og Jonas er kræsne i forhold til thai-mad, så spiser Kasper nærmest alt – bare det ikke er for stærkt. Hans yndlingsret er forårsruller, men også stegte ris, nuddelretter og meget andet glider ned. Rent faktisk bestilte vi i dag en voksen-portion stegte ris med grøntsager til Kasper. Og han spiste næsten det hele.